* BNNVARA - De tijdlijn van Aisha Madu | Het InstaMuseum

De tijdlijn van Aisha Madu | Het InstaMuseum

leestijd 5 minuten
De tijdlijn van Aisha Madu | Het InstaMuseum

In het InstaMuseum spreken we kunstenaars met een museumwaardige tijdlijn. Hoe weten deze creatievelingen zich te onderscheiden van de rest en wat inspireert ze? In het InstaMuseum kom je erachter.

Deze week in het Instamuseum
: animator en illustrator Aisha Madu (26).

De Zwolse Aisha Madu is in 2014 afgestudeerd als animator aan de Hogeschool van de Kunsten Utrecht en werkt sindsdien fulltime als freelance animator. Je kunt haar kennen van de VPRO serie Schroom. Ik zoek haar op in de Broedplaats in Amsterdam, een oude school omgebouwd tot appartementencomplex waar (internationale) kunstenaars wonen. 

Judith (BNNVARA): Hoi Aisha! Kun je wat meer vertellen over Schroom?

Aisha: Schroom betekent schaamte. Ik wilde graag iets maken met schaamte en ongemak. Het is uiteindelijk een 18-delige serie geworden van mensen die gênante verhalen vertellen. Die persoonlijke ervaringen krijgen we binnen via de Schroom-telefoon of via een WhatsApp spraakmemo. Ik maak vervolgens een animatie bij deze ingestuurde verhalen en voeg nog externe geluiden toe.

Hoe is Schroom tot stand gekomen?

Vorig jaar heb ik me aangemeld voor VPRO Dorst Pitch – een traject om je eigen programma-idee te ontwikkelen met behulp van masterclasses. Ik heb uiteindelijk samen met iemand anders gewonnen. We ontvingen beiden een budget en begeleiding om ook werkelijk de programma’s te gaan maken. Zo is Schroom ontstaan.

Hoe is jouw creatieve carrière van start gegaan?

Ik teken al zolang ik me kan herinneren. Tijdens mijn middelbareschooltijd deed ik mee aan Kunstbende - een wedstrijd voor jonge creatieve talenten. Ik werd destijds 3in de landelijke finale. Mijn creativiteit werd hierdoor wel gestimuleerd. In het laatste jaar van mijn vwo heb ik me aangemeld voor de HKU voor de opleiding animatie. Ik ben toen aangenomen en na vier jaar heen en weer reizen vanaf Zwolle ben ik afgestudeerd, op kamers gegaan in Amsterdam en begonnen als freelancer. Ik kreeg na mijn studie een stimuleringsfonds, dat is een talentenbeurs waardoor je een jaar aan een project kan werken. Hierdoor kon ik dus gelijk aan het werk met animatie.

Wat zou je hebben gedaan als je niet was toegelaten tot de kunstacademie?

Ik wilde heel graag Japans of kunstmatige intelligentie studeren. Totaal iets anders dan animatie, dus. Ik ben blij dat ik uiteindelijk animatie heb gedaan, want ik vind het echt heel leuk om te doen. 

Waar ben je nu mee bezig?

Momenteel ben ik bezig met het tweede seizoen van Schroom, wat in april online komt. Daarnaast werk ik aan een korte film over relaties die niet werken. Het is een vrij project, maar er zit wel subsidie in van het filmfonds. 

Ook doe ik wel eens animaties voor videoclips van Nederlandse hiphop artiesten. In 2017 kwam bijvoorbeeld de clip van Testuo van Yung Nnelg uit. Daar heb ik samen met twee andere animators aan gewerkt. Dit is iets totaal anders dan wat ik normaal zou doen, in een compleet andere stijl: anime. Het was heel tof om samen te werken met andere animators en de reacties te zien op de uiteindelijke videoclip. 

Word je ook een beetje creatief gestimuleerd door je omgeving?

Mijn vriend is filmregisseur, en dat vind ik heel leuk. We zitten niet in elkaars vaarwater, maar hebben wel dezelfde interesses. Ook heb ik een producent - die heb je nodig als je subsidies wil aanvragen, maar ze helpt me ook met het ontwikkelen van het verhaal van mijn film. We werken al vrij lang samen. Zij is degene die me heeft gepusht voor VPRO Dorst PitchIk heb Schroom wel een beetje aan haar te danken. 

Wat heeft de toekomst voor je in petto?

Mijn korte film is - naast Schroom - het eerste eigen werk wat ik maak na mijn afstuderen. Hier kijk ik heel erg naar uit. Ook zou ooit wel een kinderserie willen maken, omdat ik de series die ik vroeger keek nog steeds kan heugen en het lijkt me leuk om een herinnering achter te laten bij de kinderen van nu. Tevens zou ik graag meer samenwerkingen aangaan. Daar leer ik van. En het levert gewoon heel veel op, als je die verschillende perspectieven samenvoegt.

Beschouw je jezelf als succesvol?

Ik werk als freelancer dus ben financieel afhankelijk van de klussen die ik binnen krijg. Het is jammer dat de leuke en vrije klussen minder betalen dan de commerciële klussen, maar ik vind daar wel een balans in. Ik kan ervan rondkomen en ik denk je dan wel succesvol bent als kunstenaar. Ik weet van mezelf dat ik goed ben in wat ik doe en wat ik waard ben. Ook heb ik wel het idee dat animatie populariteit aan het winnen is. De groei van animatiefilms vind ik een positieve ontwikkeling en dat zorgt er ook voor dat ik dit de komende jaren kan blijven doen.

Meer InstaMuseum? Vorige week sprak ik Wendy Varela over haar toffe collages.