* BNNVARA - De tijdlijn van Jazzmin Nilsson | Het InstaMuseum

De tijdlijn van Jazzmin Nilsson | Het InstaMuseum

leestijd 5 minuten
De tijdlijn van Jazzmin Nilsson | Het InstaMuseum

In het InstaMuseum spreken we kunstenaars met een museumwaardige tijdlijn. Hoe weten deze creatievelingen zich te onderscheiden van de rest en wat inspireert ze? In het InstaMuseum kom je erachter.

Creatieveling Jazzmin Nilsson (24) is een geboren en getogen Amsterdammer. In 2016 is ze afgestudeerd aan het AMFI in de richting Fashion & Branding. Na een tijd werkzaam te zijn geweest als assistent voor verschillende kunstenaars is ze zelf in het diepe gesprongen op het creatieve vlak en is ze tegenwoordig werkzaam als freelance creative director, artdirector, fotograaf, stylist en producer. 

Hoi Jazzmin, Zeg waar haal jij je inspiratie zoal vandaan?

Mijn moeder is Zweeds en mijn vader Surinaams. Ze hebben elkaar ontmoet op Ibiza en waren allebei nogal hippies. Deze subcultuur heeft hierdoor veel invloed op mij. Dat, in combinatie met mijn leven in Amsterdam, zie je terug in mijn werk. Ik hou van uitgesproken en opvallend, maar het experimenteren en juist het tegenovergestelde doen pakt vaak ook heel leuk uit. 

Was je vroeger al met kunst bezig?

We gingen niet elke week naar een museum, maar door vakanties met mijn ouders en broers en zussen heb ik wel veel geleerd over verschillende landen en culturen. Ook gingen we regelmatig naar theatervoorstellingen van mijn broer en naar shows van mijn zus, die danseres is. Mijn vader werkt in de media, presenteerde festivals en had altijd een camera in zijn hand. Mijn moeder is kapster en heeft ook een uitgesproken stijl. Het is dus met de paplepel ingegeven. 

Hoe is je creatieve carrière van start gegaan?

Ik wist na de havo niet precies wat ik wilde doen. Ik vond van alles leuk, vooral dingen als entertainment en muziek. Ik besloot om een tussenjaar te nemen. Toen ben ik begonnen met bloggen over fashion en beauty. Ik kan helemaal niet goed schrijven en vond dat ook niet zo leuk, maar het visuele aspect lag me wel heel goed.  Destijds ben ik ook een webshop begonnen met accessoires. Ik maakte foto’s van vriendinnen met oorbellen in en dan kon je die via e-mail bestellen. De Instagram-webshops waren toen nog helemaal niet zo’n ding. Ik realiseerde me dat bij mode alles terugkomt. Je kan het combineren met muziek, fotografie, styling en entertainment. Dat zijn precies de dingen die ik leuk vind om te doen. Toen heb ik dus de keuze gemaakt om naar het AMFI te gaan. AMFI vond ik heel indrukwekkend. Alles was nieuw en lag in mijn interessegebied. 

Wat is een hoogtepunt uit je carrière?

Een hoogtepunt was toch wel mijn afstudeerproject waarbij ik een branding video heb gemaakt voor een merk. Hier zit zoveel tijd in en mijn diploma hing ervan af. Ik heb hulp gehad van vrienden en door onze talenten samen te voegen is het eindresultaat heel tof geworden. 

Verder heb ik ook de styling en set dressing gedaan voor een aantal clips van Martin Garrix en van Armin van Buuren. Dit waren mijn grootste opdrachtgevers. Ik vond het heel erg gaaf om onderdeel te zijn van zo’n grote productie en om zo nauw samen te werken met een regisseur en een crew.

Afstudeerproject AMFI Fashion& Branding

Wat zijn je plannen voor de aankomende periode?

Ik heb een parttimebaan in marketing en branding bij Leegstand Oplossers Amsterdam (LOLA) in de Bijlmer. Dit is een leegstandsbeheerder die ruimte biedt aan maatschappelijk, initiatief, startende ondernemers, kunstenaars en ander creatief talent. 

Ook help ik een groot Amsterdams collectief op creatief gebied – ik kan helaas nog niet zeggen om welk collectief dit gaat. Verder heb ik samen met twee andere meiden een klein bedrijf genaamd Glamgoals. Hiermee staan we met stands op festivals om accessoires te verkopen. Daarnaast blijf ik natuurlijk fotograferen. Ik vind het wel lekker om van alles te doen.

Hoeveel betekent Instagram voor je?

Instagram is mijn visitekaartje naar de wereld toe, maar ook naar de werelden die ik online kan opzoeken en creëren. Ik volg zoveel verschillende accounts en dat verandert – net als mijn interesses – ook steeds weer. Ik ben momenteel in de spirituele wereld gedoken en volg een aantal accounts en tags over bijvoorbeeld de volle maan en mindfullness. Als ik ergens iets lees of zie wil ik er vaak meer vanaf weten en dan volg ik dat een tijdje. Ik moet zeggen dat ik wel een haat-liefde verhouding heb met Instagram, soms ben ik er even klaar mee. Ik hou ervan om met mensen te zijn en echt contact te hebben, de hele tijd achter je telefoon te zitten ik niks voor mij. Het andere moment ben ik weer heel actief op Instagram.

Wat wil je graag nog doen of bereiken? 

In de toekomst zou ik het heel vet vinden om meer klussen in het buitenland te doen en voor opdrachtgevers met een groter budget te werken. Dan is er gewoon zoveel meer mogelijk. Momenteel kan ik ervan rondkomen, maar wat meer verdienen zou lekker zijn. Mijn doel is niet rijk worden - of überhaupt een bepaald doel bereiken. Ik geniet van de reis en doe gewoon alles wat ik leuk vind. 

Heel veel succes met alles en wellicht kom ik je nog eens tegen op een festival!