* BNNVARA - Is Nederland klaar voor de elektrische auto?

Is Nederland klaar voor de elektrische auto?

leestijd 3 minuten

Vijf Kassa-verslaggevers rijden door Nederland met een elektrische auto. Problemen in de eerste week: de beloofde actieradius, de ingebouwde navigatie en hondenpoep.

Volgens het klimaatakkoord moeten er in 2030 twee miljoen elektrische auto’s rondrijden in ons land. Op dit moment zijn het er nog geen 150.000 – nog ruim 1.850.000 auto’s te gaan dus. De overheid neemt maatregelen, zodat meer mensen de overstap wagen. Maar is de elektrische auto op dit moment wel voor iedereen geschikt?

Kassa ging met vijf verslaggevers op pad, met vijf elektrische auto’s. Om te kijken of en wanneer zich problemen met het opladen voordoen. De ‘actieradius’ bleek belangrijk: hoe ver kun je rijden met een volle accu? Verslaggever Liv ging op reis naar Eindhoven, met een auto met een actieradius van 270 kilometer. '105 kilometer heen en 105 kilometer terug. Theoretisch zouden we het op één tank moeten kunnen doen.'

Tot zover de theorie. In de praktijk hangt de actieradius sterk samen met de richting van de wind, op wat voor soort weg je rijdt en of je dan het gaspedaal flink indrukt. 'Na de heenweg was er 64 procent verbruikt. En toen moesten we nog terug. Zouden we dan opladen in Eindhoven?' Liv waagde de gok, maar al snel werd het spannend. Vijftig kilometer op weg naar huis moest Livs auto alsnog aan een laadpaal. Collega Evelien: 'We testten in een week dat er heel veel wind was. Daardoor was de actieradius veel korter dan van tevoren was aangegeven.' 'Het grote probleem was het opladen', ondervond Kassa’s Amber. 'Het vinden van de laadpalen was niet zo moeilijk, die kun je met een app vinden. Maar die app geeft niet aan of er bijvoorbeeld storing is.' Nou, er wás storing. 'Ik ben bij vier verschillende palen geweest voordat ik er één vond die het deed. Ik was een uur verder.'

Nog zoiets: tester Felicia kreeg als advies om handschoenen in de auto te leggen. En dat was niet voor niets, zo bleek: in de testweek kreeg ze bij het inruimen van de kabel (na het opladen) hondenpoep aan d’r handen. 'Omdat die kabel natuurlijk op de grond ligt. Je krijgt ook vieze handen van modder en water op de grond. Dingen waar je niet bij stilstaat, maar die wel aan dat kabeltje blijven kleven.'

Evelien leerde een harde les: 'Die navigatie in de auto kun je niet vertrouwen. Daar worden palen op aangegeven die helemaal niet bestaan, daar heb je echt helemaal niks aan.' Ze moest tussentijds opladen om daarna naar een snellaadstation te kunnen, met de kinderen tijdelijk in een overdekt speeltuintje.

En zo kostte een ritje naar Duisburg met het gezin twee uur reistijd.

De terugweg: vijf uur.

Kijk/lees/luister verder:
Artikel: Is Nederland klaar voor de elektrische auto? (met Kassa-enquête)