* BNNVARA - Mijn liefde voor radio
Word lid

Mijn liefde voor radio

leestijd 5 minuten
Mijn liefde voor radio

Door: Beryl

Ik wil niet zeggen dat ik een échte ‘radio gekkie’ ben, maar door de jaren heen is mijn liefde voor deze vorm van media maken gegroeid. Echte ‘radio gekkies’ volgen alles op de voet via radiofora en zetten als van ouds de radio kneitterhard aan. Vroeger hield ik echt van Jip en Janneke luisterbandjes en diezelfde liefde heb ik nu ingeruild voor goeie radioshows én podcastshows. Wat mij altijd al opviel is, dat vooral binnen radio een soort van humor cultuur heerst. Hoe platter, bonter en gortdroog de humor hoe beter. Maar gelukkig biedt radio ook een platform voor interessante gasten, mooie platen, hoorspelen en verhalen.

Er zijn natuurlijk genoeg andere soorten media platforms waar je, je dosis aan content binnen kan harken. Maar er zijn genoeg mensen die dagelijks de radio aanzetten in de auto, tijdens werk op de achtergrond, tijdens een geplande klus dag, op een vrije zondagmiddag óf zoals ik ‘gewoon omdat het kan’.

Bekende stem of kop?

Wat ik eigenlijk altijd een leuke upgrade in radio maken vind is, dat er al een hele tijd camera’s aanwezig zijn in de studio. Dat brengt een heel ander gevoel van radio maken over. Je hebt het gevoel dat je stiekem meekijkt over de schouder van de dan aanwezige dj en de gasten in de studio. Maar ook schept het een duidelijker beeld van wat radio dj’s dagelijks doen. Daardoor ontstaat er ook een ander soort bekendheid onder radio dj’s. Voorheen was het ‘de bekende radiostem’ en nu zal je de dj’s sneller herkennen op straat door hun bekende kop.

Daardoor ontstaat er een misconceptie over waar een radio dj eigenlijk voor staat. We zitten nu in een tijdperk waar heel veel aandacht wordt gegeven aan virale filmpjes en social influencers. Er wordt veel waarde gehecht aan de algoritmes van social media, want dat is nu een goeie indicator van wat de medemens wil horen of zien. Als grote voorbeeld Netflix die al jaren de algoritme gebruikt en daardoor ook zo succesvol is geworden. Dit soort virale verhalen en social influencers belanden daardoor ook sneller in een radiostudio als gast of item. Het hele ding is als er over wat virale verhalen wordt gesproken in de studio komt het meestal auditief niet goed over. En is het soms beter om dan in beeld content over te brengen aan hun publiek. Waar eerst een beller zijn mening kon geven in de uitzending, geven steeds meer volgers hun mening op de sociale media kanalen ná de uitzending onder het geplaatste beeld content.

Wat mij opvalt door de aanwezigheid van de camera’s in de radiostudio’s, is dat het makkelijker is geworden om dit soort virale momenten te plannen. En dan wordt niet meer nagedacht over wat er op dat moment live in de studio gebeurt, maar meer over of het uiteindelijk goed gaat werken na de uitzendingen op de socials.

Trollen op de radio

 Zo keek ik laatst naar mijn favorieten radiozender waar op dat moment de radioshow “The Breakefastclub” bezig was – ja ik kijk tegenwoordig naar radio-. Te gast was controversieel rapper en “social media troll” Tekashie69. Hij is bekend omdat hij een opkomende rapper is die in een korte tijd veel -negatieve- aandacht online heeft ontvangen. Hij kon van tevoren al voorspellen dat dit de meest gelikte en gestreamde uitzending van “The Breakfastclub” online zou worden tot nu toe. Natuurlijk had hij ook een negatieve houding in het interview, maar uiteindelijk had hij gelijk. Binnen één dag had het filmpje online miljoenen views. Hij weet hoe de online formule werkt. Als je negatieve aandacht en content maakt, hoe je het draait of keert maakt dit soort artiesten groot online. Je moet niet alleen je fans pleasen, maar je moet ook op de één of andere manier de aandacht van je haters trekken. Tegenwoordig is iedereen sneller op zijn tenen getrapt. Iedereen probeert in ieder opzicht zijn of haar eiland te verdedigen. En als je het ergens niet mee eens bent heb je eigenlijk teveel kanalen om je onvrede te uiten. Dit resulteert in zoveel aandacht dat je toch wel een achterban creëert om lekker mee verder te discussiëren. En hier werkt de online formule op zijn best.

Dit gebeurt ook bij Famke Louise. Vorige week heeft zij daardoor een “VEED award” in ontvangst kunnen nemen voor “beste muziek-YouTuber”. Niemand begreep dat zij de meest gestreamde artiest was. Maar dit komt mede door dislikes, negatief beladen comments en shares die online aan haar geschonken worden. Daarom bedanken de meeste artiesten hun haters ook bij dit soort award uitreikingen. Zanger Tim Knol kende ik ook niet voordat Giel Beelen hem laatst te kakken zette in zijn radio studio. Maar ik weet nu wel meer over de geliefde Tim dan voor het virale momentje. Dus als je bekend bent met de online formule kan je, je beter gaan opstellen als “internettrol” als online content maker. Zo trek je als artiest je liefhebbers en een hele hoop haters.   

Onbekende radio dj’s

Wat nu dus helemaal misgaat binnen het radio maken is dat dit soort acties daar niet thuishoren. Het is duidelijk dat de social media algoritme niet werkt op ouderwetse radio. Het komt ook doordat audio en dus ook radio in essentie niet is gemaakt om gezien te worden. En juist het zien de spontaniteit van het radio maken helemaal kapot maakt. De meeste gasten die in de radiostudio zitten willen juist een keer gehoord worden. Het hele mooie aan radio is dat het juist een plek is en moet zijn waar er naar je geluisterd  wordt. Als een radio dj zelf alleen maar uit is op uiteindelijk “internettrollen”, dan gaat het voorbij het punt van wat radio maken zo belangrijk en mooi maakt.

Wat ik nu om me heen hoor is dat we van arrogante radio dj’s af moeten. Het hele grappige is dat de arrogante dj’s maar op één hand te tellen zijn. En de dj’s die echt radio maken voor de radioliefhebber zich niet fixeren op virale verhalen of content. En als het gebeurd is het meestal spontaan en heeft het niks met “trolling” te maken. Daardoor blijven deze dj’s voor ons onbekend -heel logisch eigenlijk-. Dus ben je de “Trolling dj’s” zat pak je laptop en verdiep je in de radio dj’s die het wel voor het vak radio maken doen. Zij bieden meestal niet alleen een serieus platform voor muzikanten maar ook voor ander soort gasten. En bieden wel het publiekelijk luisterend oor. Maar laten we even heel eerlijk zijn. Sinds wanneer is luisteren naar elkaar ouderwets geworden?